Budowanie współpracy i zaufania pomiędzy nauczycielami i rodzicami rozpoczyna się na wczesnych etapach edukacji – w przedszkolu i w początkowych klasach szkoły podstawowej. Rodzice uczą się wtedy, które ich zachowania są pożądane przez nauczycieli, jaki stopień zaangażowania wymagany, jakie postawy oczekiwane. Z kolei na nauczycielach edukacji wczesnoszkolnej spoczywa obowiązek i konieczność wdrożenia rodziców do współpracy ze szkołą. Od ich nastawienia i umiejętności zależy, w jaki sposób rodzice będą postrzegali szkołę i swoje w niej miejsce.Nauczyciele, szczególnie początkujący, nie zawsze mają świadomość spoczywającej na nich odpowiedzialności. Koncentrowanie się na procesie dydaktycznym oraz uczniu, z wyłączeniem jego rodziców, niesie wiele niebezpieczeństw i frustracji w skutecznym realizowaniu zadań pedagoga. Dlatego celem tej publikacji stało się przybliżenie Czytelnikowi czynników, które kształtują w początkowym okresie edukacji dziecka jakość i zakres relacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami, wskazanie trudności i możliwości, które niesie ze sobą współpraca tych dwóch podmiotów oraz zwrócenie uwagi na potrzeby, oczekiwania i ograniczenia dotyczące komunikacji, relacji i współdziałania omawianych partnerów. Prezentowana publikacja jest próbą konfrontacji trzech perspektyw – naukowej, związanej z refleksyjnym śledzeniem dostępnej literatury, badań i widocznych w nich tendencji; badawczej, ukierunkowanej na stawianie pytań dotyczących kontaktów nauczycieli i rodziców i szukanie odpowiedzi na nie oraz praktycznej – ujawnianej przez nauczycieli i pedagogów, którzy w swojej pracy mieli wiele różnorodnych doświadczeń z rodzicami swoich uczniów. Książka jest kierowana głównie do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz studentów pedagogiki, lecz może także wzbudzić zainteresowanie rodziców, próbujących poznać i zrozumieć czynniki oddziałujące na ich kontakty z nauczycielami dziecka.