Zaburzenia funkcji poznawczych są jednym z najpoważniejszych i najbardziej upośledzających funkcjonowanie chorych objawów schizofrenii, od niedawna również jednym z celów leczenia. Problem budzi wiele wątpliwości, zaś wyniki prac w tym zakresie nie przyniosły jednoznacznych konkluzji. Dlatego badania zawarte w niniejszej monografii stanowią cenny wkład naukowy i poznawczy w problematykę dysfunkcji poznawczych w schizofrenii u pacjentów z zachorowaniem w okresie adolescencji. Monografia na pewno wypełni lukę w zakresie badań nad funkcjami poznawczymi w schizofrenii, gdyż nie ma na rynku opracowania dotyczącego chorych w okresie adolescencyjnym i chorych dorosłych z wczesnym początkiem schizofrenii. Wartością jest też fakt, że są to wyniki współczesne - wykonane u pacjentów leczonych według obowiązujących standardów, uwzględniających już konieczność optymalizacji funkcji poznawczych.Z recenzji prof. dr hab. Aliny Borkowskiej Praca stanowi oryginalne ujęcie problemu funkcjonowania poznawczego chorych na schizofrenię o wczesnym początku. Poza wartością poznawczą ma ona także znaczenie praktyczne, przedstawione wyniki wskazują bowiem, jakie działania terapeutyczne mogą zapobiegać pogarszaniu funkcji poznawczych w tej grupie chorych. Jestem przekonany, że książka Beaty Hintze będzie interesującą lekturą dla psychologów, neuropsychologów, psychiatrów oraz innych profesjonalistów zajmujących się osobami chorymi na schizofrenię.Z recenzji prof. dr hab. med. Jana Jaracza Beata Hintze, doktor nauk medycznych, specjalista psycholog kliniczny, ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim z pedagogiki i psychologii, pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy klinicznej z osobami z zaburzeniami psychicznymi. Autorka wielu publikacji naukowych dotyczących szczególnie problematyki osób chorujących na schizofrenię - ich funkcjonowania poznawczego i psychospołecznego oraz metod pracy terapeutycznej.