„Całościowe badanie logopedyczne jest imponującym dorobkiem wieloletnich doświadczeń praktycznych Autorki oraz jej refleksji naukowych. Ma na celu przekazanie logopedom praktycznego narzędzia, które jest pomocne podczas pierwszego etapu postępowania logopedycznego, jakim jest diagnoza. Opracowane przez Autorkę narzędzie jest unikalnym na rynku logopedycznym zestawem prób (metodą badania), które w sposób kompleksowy umożliwia całościową ocenę posługiwania się językiem przez dziecko. Jest metodą umożliwiającą sformułowanie podstawowej diagnozy w taki sposób, że ułatwia ona określenie priorytetowych założeń programu terapii.
Dr Danuta Emiluta-Rozya to doświadczony logopeda, naukowiec, dydaktyk, którego uwagi, spostrzeżenia są szczególnie cenne dla specjalistów zajmujących się językiem i jego użyciem. Za sformułowanymi komentarzami odnajdujemy nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim wieloletnie doświadczenia, co czyni opracowanie szczególnie cennym”.
Z recenzji wydawniczej dr hab., prof. UŚ Danuty Pluty-Wojciechowskiej
Dr n. hum. Danuta Emiluta-Rozya – logopeda teoretyk i praktyk z 35-letnim stażem pracy zawodowej. Związana z Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie od 1984 roku, współtwórczyni 5-letnich studiów logopedycznych w APS w 1989 roku, autorka programów studiów logopedycznych oraz założycielka Poradni Logopedycznej APS, wieloletni kierownik Zakładu (Pracowni) Logopedii w tej Uczelni. Zajmuje się kształceniem przyszłych logopedów i prowadzi działalność logopedyczną na rzecz dzieci z zaburzeniami mowy. Zainteresowania naukowe to metodologia badań logopedycznych, diagnoza różnicowa form zaburzonego i opóźnionego rozwoju mowy, typologie i charakterystyka trudności w językowym porozumiewaniu się. Jest współautorką (z prof. Haliną Mierzejewską) jednej z klasyfikacji form zaburzeń mowy oraz autorką klasyfikacji etiologicznej dyslalii. Najważniejsze książki: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, 2006; współautorstwo: Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci 2-, 4- i 6-letnich, 2004; Wybrane zagadnienia logopedyczne. Część III. ś, ź, ć, dź, 2011 oraz artykuły: „Projekt zestawienia form zaburzeń mowy” (współautorka), 1997; „Diagnoza logopedyczna dzieci z wadami wymowy”, 1998; „Na temat terminu dyslalia”, 1998; „Projekt badania mowy I. Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, 2002; „Współpraca logopedy z psychologiem i lekarzem w rozpoznawaniu uwarunkowań trudności dziecka w komunikowaniu się werbalnym”, 2004; „Dyslalia – w teorii logopedycznej i praktyce pedagogicznej”, 2006; „Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy”, 2007; „Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy”, 2008.